Deze website gebruikt analytische cookies om inzicht te krijgen in de populariteit van de aangeboden artikelen (webstatistieken). Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet vastgelegd.

De elektrische auto en een auto op groen gas worden door overheden hoger gewaardeerd dan de auto met reguliere verbrandingsmotor. Bovendien zijn overheden bereid extra te betalen voor een auto op alternatieve brandstof. Dit blijkt uit een masteronderzoek van de Universiteit Utrecht in opdracht van Agentschap NL. In het onderzoek is gekeken naar de voorkeuren van gemeenten, provincies en waterschappen bij de aanschaf van duurzame (dienst)voertuigen. De resultaten dienen als hulpmiddel bij het formuleren van duurzaam inkoopbeleid.

Keuze-experiment

Het onderzoek bestond uit een keuze-experiment op basis van karakteristieken van auto’s op groen gas, elektriciteit en waterstof ten opzichte van een auto met reguliere verbrandingsmotor. Keuze-experimenten zijn een betrouwbare manier om voorkeuren te meten, wanneer gegevens over ‘revealed preferences’ ontbreken, zoals vaak het geval is met innovaties. Ze worden algemeen toegepast in het transportonderzoek naar consumentenvoorkeuren voor alternatieve brandstof voertuigen . Het is de eerste keer dat regionale en lokale overheden op deze manier naar hun voorkeuren gevraagd werden.  In Juni 2012 zijn alle 450 overheden (412 gemeenten, 12 provincies en 26 waterschappen)  benaderd om deel te nemen aan een online enquete over duurzame voertuigen. De bruikbare respons lag op 18.2 %; hoewel laag, was de verzameling redelijk representatief voor de populatie en leverde voldoende observaties voor het experiment.

Elektrisch en groen gas

Uit de resultaten blijkt dat lokale en regionale overheden bereid zijn tussen 25 en 50% extra te betalen voor een auto op alternatieve brandstof en dat lokale emissies een belangrijk criterium zijn voor de keuze, met name voor gemeenten en provincies. De elektrische auto en de auto op groen gas worden gelijk gewaardeerd, boven de reguliere verbrandingsmotor. Voorwaarde voor de elektrische auto is dat deze wel snel geladen moet kunnen worden (ongeveer 30 minuten). Verder maakt de beperkte actieradius de elektrische auto minder aantrekkelijk voor provincies en waterschappen. De keuze voor een auto op groen gas lijkt een compromis: minder lokale milieueffecten, maar een positieve score op de meeste andere kenmerken. Een betere beschikbaarheid van groen gas en nog meer verlaging van lokale uitstoot zou dit alternatief nog aantrekkelijker maken. De waterstofauto is op dit moment niet interessant voor de overheden.


Het onderzoek is uitgevoerd door masterstudent Science & Innovation Management Paul Hagen en Innovatiewetenschapper Dr. Frank van Rijnsoever. Meer informatie: Frank van Rijnsoever

Ga direct naar alle artikelen over:

nME icon overheid groot 3d4

Overheid

nME icon bedrijfsleven2 groot

Bedrijfsleven

nME icon onderzoek groot

Onderzoek

nME icon opinie2 groot

Opinie en debat