Gratis leveringen van online bestelde pakjes kosten de maatschappij heel wat geld. Samen met extreem lage marges worden de logistieke bedrijven bovendien geconfronteerd met een nieuwe realiteit: een fragmentatie van de goederenstromen. Een bewust pick-up point beleid in stedelijke gebieden kan op korte termijn soelaas bieden.

De logistieke kosten van e-commerce leveringen

Met ongeveer 64% van de Belgen die online kopen en groeipercentages van rond de 15% gedurende de laatste vijf jaar is het online kopen van producten niet langer een randfenomeen. Het grootste deel van deze groei bestaat uit Business to Consumer goederen. Doordat bijna 75% van deze consumenten zijn of haar pakketten thuis verwacht, vindt er momenteel een fragmentatie van de goederenstromen plaats. Deze evolutie, samen met hevige concurrentie, gesloten deuren, gratis retours en overheidsinitiatieven zorgen ervoor dat de kosten voor het leveren van online bestelde goederen stijgen. Dit maakt de laatste kilometer van de logistieke keten meteen ook de duurste.

De verborgen maatschappelijke kosten

Maar niet enkel de logistieke sector lijdt onder de recente boom van e-commerce. Door het aanbieden van gratis leveringen duiken bestelwagens op in afgelegen dorpen en woonwijken, doodlopende straten en andere plekken waar vroeger amper leveringen plaatsvonden. In een strijd voor de beste service keren sommige leveranciers tot drie keer terug in geval van afwezigheid. Met elke extra gereden kilometer staan zij mee in de files, verhogen ze de kans op ongevallen, stoten ze meer schadelijke stoffen uit en veroorzaken ze meer geluidsoverlast in residentiële gebieden. Op basis van eerdere studies die deze impacten afzonderlijk kwantificeren, konden wij besluiten dat de thuisleveringen van e-commerce pakketten gemiddeld 30 cent per pakket kost aan de Belgische samenleving. Deze kosten varieert echter van 26 eurocent per pakket in de dichtbevolkte gebieden tot meer dan één euro in de schaarser bewoonde regio’s. In landelijke gebieden weegt de afstand tussen de leveradressen zwaarder door, maar door de grote hoeveelheid pakketten die naar de steden gaan, zijn zij goed voor meer dan 50% van de totale maatschappelijke kosten (zie Figuur 1).

Figuur 1: De maatschappelijke kosten van de laatste kilometer van e-commerce leveringen per dag in elke postcode, uitgaande van een geschatte 150.000 leveringen per dag.


Opgemerkt dient te worden dat online bestellingen inderdaad het aantal winkelbezoeken, en dus autotrips, kan vervangen. Op dit moment is e-commerce nog vaak een én-én verhaal waardoor er momenteel nog niet gesproken kan worden van een substitutie van fysieke winkelbezoeken door online bestellingen, maar van een complementariteit van beide kanalen.

De toekomst: pick-up points en prijsverschil?

In een poging de logistieke kost te verminderen is elke leverancier momenteel druk bezig met de uitbreiding van zijn pick-up point netwerk. De mogelijkheid tot consolidatie van pakketten op deze adressen laat toe het aantal gereden kilometers – en dus kosten – per pakket te verminderen. Dit is vooral het geval in stedelijke gebieden waar de vele leveringen de efficiëntie van een pick-up point verhogen. Helaas ontbreekt enige coördinatie in deze competitieve markt, met een wildgroei van pick-up points als gevolg. Nochtans biedt alleen een gecoördineerde planning van pick-up locaties de mogelijkheid tot slimme locatiekeuze met het oog op bereikbaarheid, infrastructuur en dienstverlening. In combinatie met de introductie van een prijsverschil tussen thuis en pick-up leveringen, hebben pick-up points in stedelijke gebieden een enorm maatschappelijk potentieel. Bovendien zullen ze de druk op de logistieke kosten helpen verminderen.


De berekening van de maatschappelijke kosten kan teruggevonden worden in volgend artikel: "E-commerce last-mile in Belgium: Developing an external cost delivery index"

Voor verdere vragen contacteer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Ga direct naar alle artikelen over:

nME icon overheid groot 3d4

Overheid

nME icon bedrijfsleven2 groot

Bedrijfsleven

nME icon onderzoek groot

Onderzoek

nME icon opinie2 groot

Opinie en debat