De Nieuwsbrief Milieu & Economie is een laagdrempelig, informerend, attenderend, Nederlandstalig platform voor actueel milieueconomisch onderzoek en milieueconomische ontwikkelingen in het beleid – publiek en privaat. Ook bijdragen over belangrijke beleidsadviezen worden opgenomen.
De Nieuwsbrief bestaat sinds 1986. Tegenwoordig verschijnen de artikelen op deze website. Vijf maal per jaar wordt de Nieuwsbrief per e-mail verstuurd naar degenen die zich daarvoor aangemeld hebben. Momenteel bevat het abonneebestand ruim 600 e-mailadressen. De lezers van de Nieuwsbrief zijn werkzaam bij overheid, bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het gaat zowel om economen als om niet-economen met milieueconomische belangstelling. Wilt u de Nieuwsbrief ook ontvangen? Meld u dan aan via het menu in de rechterkolom!
Nederland ondervindt hoge baten van strenge Europese emissiedoelen voor luchtverontreinigende stoffen. Nederlanders leven langer en gezonder door extra emissiereducties. Daarnaast neemt de schade aan de natuur af. Dit blijkt uit een kosten-batenanalyse van een aantal mogelijke varianten voor aanscherping van emissiedoelen per 2020, uitgevoerd door PBL en RIVM, in het kader van de herziening van het Gothenburg protocol.
Het 'Beyond GDP' debat onderstreept het belang van alternatieve indicatoren voor beleidssturing en -evaluatie. Het bruto binnenlands product (BBP) meet de totale waarde van de economische activiteiten die plaatsvinden in een land en vormt een belangrijke parameter in het macro-economisch beleid. Wanneer we echter breder willen kijken en maatschappelijke vooruitgang willen meten, is er nood aan een waaier van indicatoren die alle aspecten van deze vooruitgang belichten.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en CE Delft hebben middels een quick scan scenario studie getoetst hoe groot de 'biobased economy' zou kunnen worden op basis van duurzaam geproduceerde biomassa. Conclusie is dat in 2030 naar schatting 10% van de EU economie duurzaam biobased zou kunnen zijn. Bij gunstige ontwikkeling stijgt dit wellicht tot 20%.
In verschillende Europese landen bestaat interesse in wateremissiehandel (Water Emissions Trading, WET), zoals geïllustreerd wordt door de ongeveer 14 onderzoeken die in een recente Engelstalige meta-studie worden samengevat. De hoofdconclusie is dat Europese richtlijnen de ruimte voor WET beperken, en dat Europese begeleiding, juridische aanpassingen, en steun nodig zijn. De voordelen van WET zijn voornamelijk kostenbesparingen op, en innovatie van waterkwaliteitsbeheer. Maar ook in de huidige juridische context en zonder Europese coördinatie en begeleiding, is WET al mogelijk.